Ny vecka

Min bloggportal verkar ligga nere, och har gjort så ett tag, så jag kan inte blogga via datorn. Segt men tur att det ändå går att skriva via mobil istället.

Det har varit en trevlig helg med firande av K i lördags. Igår bakade jag inför morgondagen då jag fyller år. Gör ett eget inlägg om det. 🙂

Till helgen får jag hem mina vänner till mig så ska handla och förbereda inför det. När man inte har bil får man ta sånt i omgångar. Ska till systemet nu i början av veckan och så tar jag all mat närmare helgen. 🙂

Måndag – Handla inför helgen.
Tisdag – Min födelsedag!! Wiiiiiii! 🙂 Äta middag med L efter jobbet.
Onsdag – Städa och fixa hemma.
Torsdag – Handla inför helgen.
Fredag – Handla det sista och förbereda inför lördagen.
Lördag – Laga mat inför kvällen och så födelsedagsfirande! 🙂
Söndag – Vilodag.

img_4315.jpgImorse var det snö på marken. Usch! 😦 Nu är det vinter på riktigt…

Konflikter

På jobbet har vi haft ett samarbete under hösten med ett annat företag. Det har varit ganska kämpigt eftersom företag inte levererat enligt vårt avtal, utan materialet de ska ta fram har blivit väldigt försenat. Allt har tagit otroligt lång tid och vi är nu 1,5 månad efter i tidplanen. Det ställer till en väldigt massa problem för oss som har en massa mer som ska hinnas med inom ramen för projektet som inte kan påbörjas förrän deras jobb är färdigt.

Jag är inte en konflikträdd person utan jag är ganska ärlig och rak. Behöver jag ge negativ feedback för att något jobb inte är tillräckligt bra så gör jag det. Ibland är man nöjd, ibland inte och det är inte så mycket mer med det, liksom. Försöker självklart lägga fram det på ett artigt och trevligt sätt, finns ingen anledning att vara elak, men tydlighet är viktigt. Så att man kan komma vidare och få ett bra resultat i slutändan.

Nu närmar vi oss slutet, och filmen plus broschyren de ska ta fram börjar närmar sig färdigt skick. Tack och lov! Men igår fick min chef lite nog av allt strul som varit så hon skrev ett väldigt upprört mail till företaget. Vi fick ett väldigt långt, upprört svar fullt av bortförklaringar med budskapet att förseningarna egentligen är vårt fel. Högst oklart hur det kan vara vårt fel men jaja. Det vart väl en, i och för sig oproffsig, försvarsreaktion på min chefs arga ton.

Själv hade jag aldrig uttryckt mig som min chef gjorde i sitt mail. Jag är alldeles för diplomatisk och tycker att informationen ofta landar bättre och att man får en bättre dialog om man anstränger sig lite för att hålla en god ton. Framför allt blir det lätt extra hårt när man skriver saker, jämfört med om man pratar med någon, så i skrift får man tänka igenom väldigt noga hur man formulerar sig. Sen ska man ju dock ändå kunna vara vuxen nog att säga att; ”Ja, vi har brustit vad gäller deadline och det ber vi om ursäkt för” när man har det. Det här med att skylla i från sig har jag svårt för, och jag tycker att det är ett oacceptabelt beteende i jobbsammanhang när man uppenbarligen har misslyckats med att leva upp till ett avtal.

Iaf så fick jag det härliga uppdraget att svara på deras långa svar eftersom min chef skulle iväg på möten. Gud vad knepigt det är att formulera något som bemöter deras anklagelser samt förklarar vår ståndpunkt och våra åsikter kring deras insats, men som samtidigt är artigt formulerat så att man inte eskalerar situationen till en stor konflikt. Vi är ju inte klara ännu utan ska fortsätta att arbeta ihop i samma projekt även framöver och det kommer ju inte fungera om relationen helt skär sig. Ville vara tydlig och rak, men ändå lugn och pedagogisk. Mycket trevligare än vad min chef var i sitt mail men ändå inte få henne att framstå som ”den onda”. Vi håller ju egentligen med varandra, min chef och jag, bara att vi uttrycker oss olika. Svår balansgång ibland att få avvägningarna rätt. Framför allt när man liksom blir inkastad i en mailkonversation som man själv inte har startat…

Tillslut var jag ändå nöjd med mitt svar och skickade iväg det, så nu får vi se vad för reaktion vi får. Min chef tyckte att det jag skrev var bra iaf, men det viktigaste är ju hur det landar hos företaget. Förhoppningsvis kan vi komma vidare på ett bra sätt. Det är sjukt vad sånna här problem tar energi! Senaste veckorna har det varit så jäkla mycket strul med det här företaget och det ska bli så jävla skönt när det här projektet är över, alltså. Det är så jobbigt när samarbeten inte fungerar! 😦

Så jag känner mig rätt trött nu. Slut i huvudet av att oroa mig för fortsättningen på den här konflikten. På hur vi ska lyckas avsluta det här projektet på ett bra sätt. Att jag har jobbat över alla dagar hittills den här veckan har inte hjälpt till heller direkt. Känner mig helt slut i kroppen. Idag måste jag försöka komma iväg när jag slutar!

Tur att det är fredag imorn. Snart helg! ❤

keep-going2

Kyla och tågstrul

Herregud vad kallt det har blivit ute! Måste varit en drös minusgrader imorse för det var väldigt isigt och halt på vägarna och riktigt, riktigt ruggigt. Brrrrr! Nu börjar det bli vinter! 😦 Dessutom var det ett väldigt pendeltågsstrul med stora förseningar, vet inte om det var följdproblem efter det stora signalfelet som var igår mellan nya stationerna Stockholm City och Odenplan. Lång tid tog det innan det alls kom ett tåg till oss hemma iaf. Men tillslut kom jag till jobbet.

Kylan ute gör att det rejält kallt inne på vårt kontor också. Sitter och fryser hela dagarna. Vi har extra element som vi sätter igång men tycker ändå att man sitter och är kall. Det går åt mycket te! Det värmer för stunden iaf.

Idag är jag rosa med en varm kofta över en vit skjorta. Det är väldigt sällan jag har just rosa på mig faktiskt, tror bara att jag har den här tröjan och en blus i den färgen i hela garderoben. 😛 Är mer en blå eller grön person. 🙂 Den här tröjan är riktigt mysig dock! Och det är skönt med flera lager den här årstiden.

Mötesdag

Idag har vi mötesdag på jobbet. Jag och mina kollegor ska gå igenom en del interna saker som budget och annat inför nästa år. Förbereda inför nästa styrelsemöte som är i början av december helt enkelt. Jag ska gå igenom GDPR och kommunikationsplanen som jag har skrivit för de andra. Blir nog bra.

 

Ny vecka

Jahapp, så var det en ny vecka redan. Herregud vad det går undan! Redan mitten av november nu. Nästa vecka fyller jag år! Helt galet ju. Men roligt. 🙂 Ska fira mig själv nästa lördag, vilket jag ser fram emot. Få träffa alla vännerna. 🙂

Den här veckan är det som alla veckor väldigt mycket på jobbet. Utöver allt det vanliga så kommer vi ha en praoelev från årskurs 9 hos oss en del. Han är egentligen prao på företaget vi hyr våra lokaler av men ska vara lite grann hos oss för att få variation. Det kommer vara jag som har ansvar för honom när han är hos oss så måste komma på saker han kan vara med och göra. Får se hur det går…

Måndag – Måste boka tvättid! Det har jag helt förträngt.
Tisdag – Till gymmet efter jobbet.
Onsdag – Till gymmet efter jobbet.
Torsdag – Vilodag.
Fredag – Till gymmet efter jobbet.
Lördag – Fira K som fyllt 30! 🙂
Söndag – Vilodag!

Friyaaaay

Äntligen fredag! Den inleddes med ett frukostseminarium om GDPR och hur nya lagen kommer att påverka vår webb. Det är företaget som har skapat vår hemsida som höll i det och det var väldigt intressant att lyssna på. Det är så mycket kring det här med cookies, länkar, inbäddat material etc. som jag inte har koll på hur det fungerar. Vilken data som lagras och så där. Blir att sätta sig in mer i under våren.

Är sååååå nöjd med mitt hår också efter gårdagens besök hos min finfina frisör. 🙂 Känner mig mer som mig själv igen. Att bli av med utväxten gör så himla stor skillnad! Känner mig mycket ljusare vilket är skönt men gör alltid både blonda och bruna slingor så det blir lite nyanser i håret. Det känns dock sjuuuuuukt kort för jag lät henne klippa av nästa en decimeter. Bra att få bort allt det slitna för håret är mycket mjukare och finare nu, men ooooh vad jobbigt det är när håret känns pyttekort! Det är det ju förstås inte haha för jag har ju massor av hår kvar, men känslan blir så annorlunda. Tur att man vänjer sig! 🙂

Frisörsbesök

Aaaah idag är det äntligen dags för mig att få mitt hår uppfräschat av min gymma frisör! 🙂 Det här har jag längtat efter länge nu. Har typ 8 cm utväxt vid det här laget och håret är allmänt ledset haha. Ska bli sååååå skönt att få det fräscht och fint igen! 🙂 Ska klippa en liten bit av topparna också så att det mest slitna försvinner. Det gör så himla stor skillnad.

Älskar ju min frisör också. Hon är helt fantastisk! 🙂 Det tog många år av kassa frisörer här uppe i Stockholm innan jag hittade henne men nu vill jag aldrig byta. Hon får klippa mig tills jag dör haha. 🙂

Har tid kl 16, så för att jag ska hinna dit i tid behöver jag gå lite innan tre från jobbet. Skönt det också faktiskt. Få en lite kortare dag idag. 🙂

img_2220.jpgSå här ser mitt hår verkligen inte ut idag! Har det uppsvängt i en bulle för det ser så jäkla tråkigt ut just nu haha. Vill knappt visa det. Men när jag kommer hem sen ikväll så lär det se trevligare ut! 🙂 Wiiiiiii!

Onsdag

Jaha, så var det redan onsdag. Dagarna bara springer iväg! Idag har vi möte under förmiddagen på jobbet och sen har jag en del att skriva under eftermiddagen. Behöver få ihop ett pressmeddelande bland annat. Sen måste jag börja bygga upp vår nya sidstruktur på hemsidan. Vi ska göra om hela och rensa en väldig massa nämligen. Varje sida ska sen få en ny text. Bara den viktiga informationen ska finnas kvar, allt annat ska bort. Kommer ta tid att få till och gå igenom hela vår nuvarande hemsida, men det kommer bli så jäkla mycket bättre när det är klart. 🙂

Behöver köpa present till R på vägen hem också. Hon fyllde år för ett litet tag sen men jag kunde inte vara med när hon firades, så ska ge henne hennes present när hon kommer för att fira mig om två veckor. Vi hinner sällan ses, tyvärr. Hon har svårt att ses med sina småttingar. Men den 25e får vi hänga lite. 🙂

Födelsedagskort

Var så himla nöjd igår eftermiddag för jag fick gjort så himla mycket igår! Nu är både verksamhets- och kommunikationsplan i princip klara, vilket känns riktigt skönt. Styrelsen ska få båda inför vårt styrelsemöte den 4/12 vilket ger oss gott om tid att fixa med småpill. Älskar när man kan stryka saker från sin att-göra-lista. 🙂

Efter att jag jobbat klart igår började jag fixa med födelsedagskortet vi ska ge K. Hon läser inte här så jag kan skriva om det utan att förstöra någon överraskning hehe. 🙂 Presenten hon ska få nästa vecka när hon firar sin 30-årsdag är en hotellövernattning, och eftersom det inte blir någon fysisk present att öppna ville jag lägga mer tid på ett fint kort. Så jag googlade runt efter inspiration och satt sen och fixade hela kvällen. Lyckades välja en sjukt pillig skrivstil haha så det tog lite tid att få ihop. Men tycker att det blev bra ändå. 🙂 Roligt att ge något man har gjort själv.

Förhoppningsvis blir hon glad! 🙂

Ny vecka

Efter en riktigt lugn och skön helg är det dags att jobba igen. Får något av en mjukstart dock eftersom jag jobbar hemifrån idag. Har ju lika mycket att göra som vanligt förstås men kunde sova längre än vanligt imorse och ha mina egna tider lite grann. Det är skönt! Ska skriva kommunikations- och verksamhetsplan. Två olika dokument alltså men de bygger ju förstås på varandra och ska hänga ihop. Innan jag avslutar för idag så ska vi ha mer klara förslag av båda. Kände att jag inte kunde skriva dessa på jobbet, blir avbruten för mycket där. Toppen att möjligheten att jobba hemma finns! 🙂

Den hör veckan ska jag ääääääääntligeeeeeen besöka min kära frisör! Herregud som jag längtat! 🙂 Hade egentligen behövt gå i september typ så nu är det verkligen kris haha. Har rejält med utväxt så ska bli riktigt härligt att få håret uppfräschat. 🙂

Måndag – Jobbar hemifrån.
Tisdag – Till gymmet efter jobbet.
Onsdag – Till gymmet efter jobbet.
Torsdag – Till frisören!
Fredag – Middag hos M efter jobbet.
Lördag – Ev. middag med vänner.
Söndag – Vilodag!